Sådan gør læge·ringen det lettere at være patient
- Højere tilgængelighed
De fleste patienter kommer til inden for 24 timer. - Digitalisering
Flere lægekontakter gøres digitale. Det er lettere for patienten og mere effektivt for lægen. På den måde frigøres ressourcer til de patienter, som reelt har behov for fysisk lægebesøg. - Fast personale
Fast tilknyttede læger sikrer muligheden for den personlige relation og kendskab til patienten.
Mere tid til patienter
Læge·ringen fjerner administrative opgaver fra læger og sygeplejersker. Det frigiver tid til patienter. Samtidig uddannes sygeplejersker til at varetage flere opgaver for at frigøre lægernes tid til de komplekse og sårbare patienter, særligt:
- Patienter med akutte, uopsættelige problemer
- Patienter med kronisk sygdom eller multisygdom
- Mennesker med psykiske lidelser eller eventuelt misbrug og andre socialt udsatte personer
Når en patient bestiller tid hos læge·ringen, bliver patienten visiteret digitalt til en sundhedsperson, som har de rigtige kompetencer til at håndtere patientens problemstilling. I nogle tilfælde er det en særligt uddannet specialsygeplejerske. Der er altid læger til stede i klinikken, som sygeplejerskerne kan spørge til råds.
Hensyn til alle patienter
Patientoplevelsen hos læge·ringen er mere digital end en traditionel almen praksis. Det er imidlertid ikke alle patienter, som har lige let ved digitalisering. Derfor tager læge·ringen særligt hensyn til patienter, som kan have svært ved digitalisering. Det vil for eksempel fortsat være muligt for visse patienter at bestille tid til lægen via telefon.